Home Programma

The research project : the leftovers (short-movie)

Virtual Residency Antonin Rioche

4 Oktober | 20:00 - 21:00
Koop een passe partout

Geboren in Angers, Frankrijk, groeide Antonin Rioche op met dans. Zijn moeder had hier een ware passie voor en nam hem vanaf jonge leeftijd mee naar dansvoorstellingen. Hij wist altijd al dat hij choreograaf wilde worden, maar intuïtief voelde hij dat hij eerst een goede danser moest worden. Ondanks dat hij nooit klassiek ballet had gedaan en een moderne dansopleiding had genoten werd hij na de middelbare school toegelaten bij het Ballet Junior de Genève. Daar kreeg hij een rigoureuze training van drie jaar, die bedoeld is om danser van het gezelschap te worden. Antonin paste eigenlijk nooit volledig in het hoofdzakelijk fysieke werk van het ballet waar weinig ruimte was voor inhoudelijk onderzoek. Dit zorgde ervoor dat hij daarna met een open blik de wereld van het freelance maken in stapte. Vanuit nieuwsgierigheid daagde hij zichzelf uit zoveel mogelijk in aanraking te komen met verschillende bewegingstalen. Zijn eerste contract was bij de notoire Olivier Dubois. Daarna werkte hij in Europa voor diverse projecten voor onder andere Sasha Waltz Guests, Ryan Djojokarso, Theo Clinkard en Sidi Larbi Cherkaoui. De laatste stimuleerde Antonin om zijn eerste solo Oh boy!, te maken. Ondanks dat hij zich nog wat jong voelt, is Antonin zich langzaam maar zeker aan het profileren als choreograaf.

Antonin Rioche over The Leftovers"De Nederlandse Dansdagen (ondersteund door Korzo) boden mij de mogelijkheid om een week lang in residentie te zijn om onderzoek te doen naar een nieuw project. Ik noemde deze korte film het onderzoeksproject: The Leftovers.

In het begin begon ik met het idee om een post-apocalyptisch werk te maken, van daaruit heb ik veel interessante vragen gevonden die uit dit kleine scenario naar voren kwamen. Ik stelde me de restjes voor, de twee performers, geboeid in twee gescheiden kamers. Ze lijken in staat om elkaar te zien en te observeren, maar niet in staat om elkaar te horen en te spreken. De kamers worden geleid door dezelfde stem, dit onzichtbare karakter dat hen lijkt te beheersen, hun gedachten te lezen en ermee te experimenteren. Met dit werk stelde ik het onderwerp kunstmatige intelligentie in relatie tot het menselijk gevoel in vraag. Ik zou dit project heel graag op grotere schaal willen ontwikkelen in mijn toekomstige carrière"

Meer over Antonin

Zijn droom om een neoklassieke danser te worden heeft hij inmiddels omgezet in een nog veel grotere droom: het creëren van eigen werk voor virtuoze dansers en grote zalen. Antonin heeft de lastige kanten van een freelance bestaan inmiddels omarmd en hij creëert werk vanuit diverse perspectieven en oogpunten. Beweging is een belangrijk onderdeel van zijn creatieproces maar daarmee niet perse het startpunt. Zijn werken ontstaan veelal vanuit een tekst die hij heeft geschreven. Vanuit die tekst ontstaan poëtische interpretaties en creëert hij zijn werk, constant in dialoog met zijn innerlijke wereld.

De voorbijgaande tijd is een terugkomend thema in Antonins werk. Hij ziet schoonheid als een gevolg van een bron van interesse: als je er genoeg tijd in stopt en de ruimte neemt voor bezinning, zal het vanzelf mooi worden. Zijn inspanningen bevinden zich ergens tussen de experimentele en virtuoze wereld in. Antonin is een verhalenverteller van verhalen en dans is daarbij zijn dominante medium. Zijn passies worden aangevuld met schilderen, fotograferen en het maken van film.

Als een van de vaste makers van Korzo heeft hij The Others en Finally a sign of life voor het Haagse festival Here we live and now gechoreografeerd. Op uitnodiging van Korzo en Nederlands Dans Theater heeft hij in 2021 zijn eerste avondvullende voorstelling gepresenteerd: Glitter. Dit nieuwe stuk is in première gegaan tijdens het CaDance Festival 2021.

Naast zijn stukken voor het podium, werkt Antonin veelal met film. Zijn eerste solo in 2017, Oh boy!, gecreëerd tijdens The Eastman Summer Intensive zette hij om in een film die werd geselecteerd door en beloond met prijzen van festivals over de hele wereld. Zijn duet Finally a sign of life is tevens geproduceerd tot film met als locatie Museum Voorlinden nabij Den Haag.

Deze voorstelling wordt enkel verkocht binnen de passe-partout.
Bekijk hier het overzicht van alle voorstellingen binnen deze bundel.

Voor de selectie van de makers werkt de Nederlandse Dansdagen in 2021 samen met drie organisaties die gezamenlijk een groot deel van de talentontwikkeling in de dans omspannen: Moving Futures (een samenwerkingsverband van Dansateliers Rotterdam, DansBrabant, ICK Artist Space, De Nieuwe Oost en Random Collision), Korzo (in samenwerking met Nederlands Dans Theater) en PLAN Talentontwikkeling Brabant (een samenwerking tussen HZT, Circolo, Theater De Nieuwe Vorst, DansBrabant, United Cowboys, Parktheater, Theaterfestival Boulevard, Artemis, Festival Cement, Podium Bloos) met Corpo Máquina als externe partner.

Elk van hen heeft een of meerdere makers voorgesteld. In de invulling van hun residentie zijn zij geheel vrij, behalve dat het moet leiden tot een presentatie via een digitaal medium.

De Nederlandse Dansdagen worden mogelijk gemaakt door:

Partner Minocw Partner - Provincie Limburg Partner - Gemeente Maastricht Partner - Elisabeth Strouven Partner - Fonds 21 Partner - BGL Fonds logo kunstbende21 Partner Cultuurmakers Maastricht Partner Kanunnik Salden nieuwenhof Partner stichting Clemens Partner - Vrienden van de NDD Partner - Zwaan Partner - Proeftuin Dans Partner - Theater aan het Vrijthof