Evelien Jansen
Evelien Jansen is genomineerd voor de Zwaan meest indrukwekkende dansprestatie 2025 voor haar rol in Tender Resistance (Faizah Grootens/ Korzo).
Jury over de nominatie
''Evelien Jansen is een zeer bijzondere danseres die zich oprecht en kwetsbaar opstelt en bewonderenswaardig nuchter danst. Ze sleept ze je mee, zonder trucs of opsmuk, en vertelt met haar lichaam verhalen over het zelf in deze tijd. Diepgevoelde vraagstukken rond identiteit en behoud van het zelf leveren ook frictie op. Jansen vangt het in een contrastrijke lichamelijkheid met een nieuwe, eigen logica. In haar partnerwerk maakt ze van één plus één drie. Door dicht op de huid van de ander te blijven, werkt ze toe naar een versterkte vorm van samen zijn. Ze is een echte danser van vandaag.''
Over Evelien Jansen
Evelien Jansen (1998) is een Nederlandse danseres, docent en jonge maker. Ze studeerde af aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam (Urban Contemporary) en begon haar carrière bij Hofesh Shechter Company II. Sindsdien werkte ze met het gezelschap, o.a. in Political Mother: The Choreographer’s Cut, de speelfilm En Corps van Cédric Klapisch en The Final Cut, geregisseerd door Hofesh Shechter.
Na haar tijd bij Humanhood en Komoco (Sofia Nappi) vestigde ze zich als freelance danseres in Nederland, waar ze werkte met Faizah Grootens, Anne Suurendonk, Dalton Jansen, Ruben Chi en Jasper van Luijk.
Als repetitor was ze betrokken bij Nicole Beutler Projects, en als docent is ze actief bij gezelschappen en opleidingen in binnen- en buitenland, waar ze haar eigen danstaal ontwikkelt: organisch, dynamisch en ritmisch, met een focus op full-body totaliteit. Emotie en eerlijkheid vormen de kern van haar werk, zowel als maker als performer.
Haar nieuwste werk Groeipijn, een rauw en fysiek groepsstuk, onderzoekt hoe diepe persoonlijke crises kunnen leiden tot veerkracht en innerlijke groei. De voorstelling wordt deze zomer gepresenteerd op Lowlands en bij Korzo, in samenwerking met DOX.

“Deze zeer bijzondere danseres stelt zich oprecht en kwetsbaar op. Ze danst zonder trucs of opsmuk, en vertelt met haar lichaam verhalen over identiteit en behoud van het zelf, die ook frictie opleveren.”