Claudia Karapanou en Tatiana Koleva | Marne van Opstal | Rutkay Özpinar
Danskerk: Dansen over grenzen

De Flamenco Biënnale bestaat 20 jaar en gaat dansend het jubileum in. De tiende editie van het festival toont de vele gezichten van de hedendaagse flamenco, met rebelse pioniers, levende flamencolegendes en de nieuwste lichting musici en dansmakers. Het festival vindt plaats van 8 tot 26 oktober in 8 steden door Nederland, tijdens de Dansdagen maak je enkele unieke previews mee.

Dansen zijn zowel geworteld in landen en culturen als getekend door verplaatsing en ontworteling. Een goed voorbeeld is de reis van de dansstijl die in India begon en die we nu als flamenco kennen. Als een eerbetoon aan de jubilerende Flamenco Biënnale Nederland presenteert de Nederlandse Dansdagen een preview van Wood Nymphs, uitgevoerd door Claudia Karapanou (dans) en Tatiana Koleva (marimba/percussie). Vervolgens wordt Present van Marne van Opstal uitgevoerd dat op uitnodiging van het Ukrainian International Ballet gemaakt is. Tenslotte neemt Rutkay Özpinar je mee op een reis langs drie verschillende werken van hem waarin gewisseld wordt tussen culturen en dansstijlen. 

Programma
Flamenco Biënnale Nederland | Claudia Karapanou en Tatiana Koleva:
Wood Nymphs 

Marne van Opstal voor Ukrainian International Ballet:
Present

Rutkay Özpinar:
Aphorisms
His
That One Thing (Première)

Danskerk
Op zaterdag 4 oktober verandert de iconische Sint Janskerk op het Vrijthof voor één dag in een Danskerk. Op deze verstilde locatie creëren we een geconcentreerde, haast magische plek waar dans in zijn puurste vorm kan worden ervaren. Zonder illusie, decor of theaterlicht. Als publiek zit je dicht op de dansvloer, op de huid van de dansers. Zo dichtbij dat de kleinste details zichtbaar worden en je de dansers in al hun menselijkheid en kwetsbaarheid onder je eigen huid voelt kruipen.

calendar_month check_circle
  • zaterdag 4 oktober
  • 17:00 - 18:00
location_on
accessibility
  • Toegankelijkheid
  • Language no problem
  • Rolstoelgebruiker
  • Slecht ter been
confirmation_number
  • Tickets
  • Ticket €14,00

Flamenco Biënnale Nederland | Claudia Karapanou en Tatiana Koleva - Wood Nymphs 

In Wood Nymphs ontmoeten twee fascinerende muziekculturen elkaar in hun oneindige rijke ritmische variatie: Flamenco en de wereld van Balkan-ritmes. De handen van percussionist/marimba speler Tatiana Koleva en de voeten van flamenco danseres Claudia Karapanou gaan een klinkende battle aan. Een spiksplinternieuw project van de Flamenco Biënnale onder artistieke leiding van de befaamde Bulgaars-Nederlandse percussioniste Tatiana Koleva. De choreografie van Claudia Karapanou is gemaakt op de muzikale compositie Soleá van Florian Magnus Maier, speciaal gecomponeerd voor fenomeen op de marimba Tatiana Koleva. 

Marne van Opstal voor Ukrainian International Ballet - Present

Het tweede stuk is het duet Present, dat de uit Limburg afkomstige, maar inmiddels tot een internationaal gelauwerde choreograaf uitgegroeide Marne van Opstal eerder dit jaar heeft gemaakt op uitnodiging van het in Nederland gevestigde Ukrainian International Ballet. Dit gezelschap is een baken van culturele veerkracht en artistiek verzet, en biedt een platform aan Oekraïense dansers die over de hele wereld verspreid zijn geraakt. 

In Present nodigt Van Opstal het publiek uit om binnen te stappen in een wereld van het Nu; een verkenning van realiteit, belichaamd in een intens samenspel met het bewustzijn van twee uitzonderlijke dansers. Hun bewegingen, emoties en interacties weven een levendig tapijt van het hier en nu, waarin de toeschouwer wordt uitgedaagd stil te staan bij de eigen aanwezigheid.

Beleef de schoonheid van het vluchtige moment, de vrijheid van gedachten en de diepe verbinding tussen lichaam, geest en ziel. Present is rauw, ongefilterd en levend, een gezamenlijke ervaring in het nu. 

Het duet zal worden gedanst door Vladyslava Kovalenko en Vladyslav Detiuchenko. Laatstgenoemde stond vorig jaar al op het podium van de Danskerk met zijn eigen duet.

Rutkay Özpinar - Aphorisms

Voor de solo Aphorisms raakte Rutkay geïnspireerd door zijn wervelende gedachten die constant opduiken. Wat zijn de boodschappen achter deze gedachten? En is er een manier om hier in grip op te hebben? In dit werk presenteert Rutkay zijn unieke bewegingstaal waar hij jaren aan heeft gewerkt. Door het mengen van moderne dans, klassiek ballet, Turkse volksdans en hip-hop bracht hij een nieuwe taal tot leven, vol isolaties, golvende beweging, dynamiek en expressie.

Rutkay Özpinar - His

Eén van de Turkse/Midden-Oosterse volksdansstijlen waar Rutkay zich op heeft gericht is buikdans. In His (gevoel in het Turks) zal hij de grenzen tussen mannelijk- en vrouwelijkheid verbreken en opgaan in zijn sensualiteit. Hiermee viert hij zijn lichaam als danser. De strakke articulaties en golvende bewegingen tonen hoe gedetailleerd het lichaam kan bewegen. 

Rutkay Özpinar - That One Thing (première)

Barbara D'Agostino (Stichting GeneesKunst) stond aan het begin van een grote danscarrière, totdat ze in 2014 werd gediagnosticeerd met leukemie. Ze genas, maar de chemotherapie liet zijn sporen achter in haar lichaam. Dit was voor haar geen reden om te stoppen. De danser in haar leeft krachtig voort. In That One Thing neemt Barbara haar positie omdat de dans binnen haar borrelt en door haar lijf giert. De kracht, beperkingen, moed en pijn worden gedreven door de cadans in haar lijf en komen tot leven.  

slinger-visualisatie