podiumkunst.net x De Nieuwe Dansbibliotheek x ND
Ronde Tafel: Performing the Archive

Wat het lichaam doet en hoe we dat bewaren

In archieven vinden we wat er analoog en digitaal overblijft van een dans. Maar wat gebeurt er met de kennis en ervaring die in ons lichaam ligt opgeslagen, als maker, danser of toeschouwer? 

Tijdens de ronde tafel Performing the Archive: wat het lichaam doet en hoe we dat bewaren laten danskunstenaars en specialisten zien hoe zij de ontastbare kanten van dans centraal stellen in het archief. 

Aan tafel hebben Beppie Blankert en Caroline Dokter het over de vierde versie van Dubbelspoor. Daarna volgt de performance Sightless Seeing #5: Black Box van Sarah van Lamsweerde en Leroy de Böck, en praten Laura Karreman en Adriana Parente La Selva over ‘zwetende archieven’ en de inzet van XR-technologie om dans door te geven.  

We sluiten af met de lancering van Performing the Archive: Dubbelspoor, een publicatie van De Nieuwe Dansbibliotheek. 

Voertaal: Engels

Over het programma:

In 2025 dansen Beppie Blankert en Caroline Dokter de vierde versie van Dubbelspoor, een voorstelling die eerder in 1986, 1999 en 2009 in première ging. Hoe is het om niet vanaf nul te hoeven beginnen en toch opnieuw te werken? Welke rol speelt het lichaam als archief? In gesprek met Guido Jansen vertellen Blankert en Dokter wat het langdurig doorwerken aan een choreografie oplevert.

In deze speciale editie van deze performance lecture geeft Leroy de Böck het publiek een tactiele ingang tot het TIN-archief met een maquette en stelt voor iets toe te voegen aan de collectie. Geen object, maar een serie dansbewegingen van wijlen Jan Hessels (1962–1993), een eigenzinnige danser uit de jaren ’80 in de Amsterdamse moderne dansscene. Sightless Seeing #5: Black Box, geregisseerd door Sarah van Lamsweerde, breekt een lans voor het bewaren en toegankelijk maken van immaterieel erfgoed. 

Adriana La Selva (Universiteit Gent) en Laura Karreman (Universiteit Utrecht) bespreken hoe digitale technologieën zoals motion capture en VR kunnen helpen dans door te geven. Welke impact hebben deze middelen op hoe we begrijpen wat je doorgeeft, en hoe? 

We sluiten af met de lancering van Performing the Archive: Dubbelspoor, een publicatie van De Nieuwe Dansbibliotheek, waarin veertig jaar ontwikkeling van de voorstelling wordt uitgelicht. 

Over de sprekers:

Beppie Blankert is danser en choreograaf en medeoprichter van het collectief Dansproduktie. In 1987 richtte ze haar eigen gezelschap op en maakte voorstellingen onder de naam Beppie Blankert Dansconcerten. In haar werk staat muzikaliteit centraal, in alle elementen van de voorstelling. Haar choreografieën trokken internationaal aandacht en boekten onder andere in de Verenigde Staten groot succes. Ze werkte nauw samen met onder meer Louis Andriessen, Jan Zoet, Ton Lutgerink en Caroline Dokter. 

Caroline Dokter volgde de Rotterdamse Dansacademie en Le Coq in Parijs en deed de basisopleiding fotografie aan de Fotoacademie Amsterdam. Ze werkte als danser en maker bij onder meer Harlekijn Dans, Stichting Dansproduktie, het Onafhankelijk Toneel en AYA. Tussen 1988 en 1995 werkte zij intensief samen met Beppie Blankert. In 2022 was zij co-auteur van Quand 3 voor het SPRING Performing Arts Festival met de groep Le Fou, in samenwerking met de studierichting Interactive Performance Design van HKU Theater, geïnspireerd op Becketts Quad

Sarah van Lamsweerde studeerde af aan de Opleiding Moderne Theaterdans en Dasarts. Ze maakt performances, publicaties en installaties. Haar projecten onderzoeken hoe we omgaan met natuur en cultuur en vestigen de aandacht op verhalen die vaak onderbelicht blijven. 

Leroy de Böck werkte als jonge performer en danser mee aan projecten van kunstenaars en theatermakers zoals AchterdebergProducties, DEGASTEN, Eric Minh Cuong Castaing en Lieke Benders. Sinds 2017 werkt hij samen met Sarah van Lamsweerde aan de serie Sightless Seeing, die onder meer te zien was tijdens Julidans en in het Stedelijk Museum. 

Adriana is theatermaker, performer, netwerker en onderzoeker. In 2025 rondt ze haar Ph.D. af, waarin ze onderzoekt hoe belichaamde praktijken kunnen worden overgedragen met behulp van virtuele media en een dramaturgische benadering van archiefpraktijken. Samen met Marije Nie richtte zij Cross Pollination op, een internationaal netwerk van performers en onderzoekers dat zich richt op uitwisseling tussen praktijken, nieuwe vormen van kennisproductie en het begrijpen van samenwerkingen. 

Laura Karreman is universitair docent aan de Universiteit Utrecht, waar ze lesgeeft in de MA Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy, de RMA Media, Art and Performance Studies en de BA Media en Cultuur. Daarnaast is ze programmacoördinator van de RMA Media, Art and Performance Studies. Laura onderzoekt de rol van belichaamde kennis in het overdragen van dans, de invloed van digitalisering op performancearchieven en vraagstukken over wat dans- en performancekennis inhoudt. Momenteel werkt ze als onderzoeker mee aan het NWA-project Dramaturgy for Devices. Dit najaar publiceert ze samen met Liesbeth Groot Nibbelink een open access-bundel over onderzoeksmethoden: Performance Research Methods

Deze Ronde Tafel is een samenwerking van Nederlandse Dansdagen, Podiumkunst.net en De Nieuwe Dansbibliotheek. Het programma is samengesteld en wordt gemodereerd door Fransien van der Putt en Guido Jansen, met medewerking van Delphine Hesters. 

Er rijdt een shuttle van Theater aan het Vrijthof naar AINSI. Daarnaast kan een bezoek aan deze ronde tafel gecombineerd worden met een bezoek aan de voorstelling Dubbelspoor. Meer informatie en tickets vind je hier:

Shuttle Dubbelspoor
calendar_month check_circle
  • zaterdag 4 oktober
  • 14:00 - 15:30
location_on
accessibility
  • Toegankelijkheid
  • Alle leeftijden
  • Rolstoelgebruiker
  • Slecht ter been
confirmation_number
  • Tickets
  • Toegang tot dit event is gratis. Aanmelden verplicht.
slinger-visualisatie