Terugblik ND2025
De 28e editie van de Nederlandse Dansdagen liet zien hoe dans blijft verrassen, verbinden en ontregelen. Het festival bracht traditie en toekomst samen, zowel in de zalen als op straat, en bevestigde opnieuw dat dans een plek kan zijn waar iedereen - ongeacht leeftijd, achtergrond of lichaam - zich thuis kan voelen.
Zwaartepunten
Dit jaar stonden Dans, Gezondheid & Inclusie en Dans & Protest inhoudelijk centraal. Dans werd zichtbaar als meer dan een kunstvorm. Namelijk als bron van lichamelijk welzijn, emotionele balans en sociale verbondenheid. Oprichters vanR.A.A.F. danst, Annemarie en Bryndís, zeiden hierover: “In een tijd waarin steeds meer mensen vastlopen, ziek worden of levensveranderende gebeurtenissen meemaken, kan dans een krachtige, vrije expressievorm zijn, die mensen op fysiek, mentaal en sociaal vlak ondersteunt.” Dans werd ook zichtbaar als manier om te kijken naar de wereld, onszelf en elkaar. NOW WE ARE EARTH/ An Orchestra van Nicole Beutler Projects bood bijvoorbeeld een hoopvolle blik op samenleven en verandering.

DansWEB voorstelling: Er begint iets te spelen...
DansWEB bleef ook dit jaar met een nieuwe voorstelling een belangrijk onderdeel van het festival. In samenwerking met PRA Muziektheater ontstond Er begint iets te spelen.... Een bijzonder traject dat bestond uit verschillende workshops waarin ouderen, kinderen uit het speciaal onderwijs, mensen met een beperking en buurtbewoners samenwerkten. Het resultaat was een hartverwarmend optreden waarin deelnemers uit alle doelgroepen gezamenlijk op het podium stonden en hun verhalen tot leven brachten. Een persoonlijk begeleider van een van de deelnemers verwoordde het treffend: “Twee uur vreugde en plezier, twee uur volwaardig mee kunnen doen met dit muzikale feestje: je zou het iedereen elke dag gunnen.” Het volledige traject werd door Ron Ramaekers vastgelegd op camera en resulteerde in een prachtige, ontroerende documentaire. Bekijk de documentaire hier.

Rijkdom aan bezoekers en activiteiten
Met bijna 17.000 bezoekers zette de Nederlandse Dansdagen haar groei voort. De Danstent vormde opnieuw het kloppend hart van Maastricht. Meer dan 5.000 mensen dansten hier, deden mee of bleven even staan om te kijken, aangetrokken door wat er gebeurde en wat je simpelweg niet wilde missen.
Op 12 festivallocaties lieten gevestigde gezelschappen, mid-careers en nieuwe makers zien hoe rijk en divers de Nederlandse dans is. De Sint Janskerk werd voor de tweede
keer omgedoopt tot de Danskerk en hier zag je op één dag vier verschillende programma’s met diverse voorstellingen in een intieme setting. Ook waren er programma’s als het Nederlandse Dansdagen Gala, Meesterwerken, de Open Your Mind X IBE Battle, premiéres, workshops, en verdiepende gesprekken, die dit jaar dubbel zoveel deelnemers trokken.
Internationale verbinding kreeg vorm door het bezoek van de studenten van de Arts Umbrella Dance Company uit Canada, die zich in het Nederlandse dansveld onderdompelden door workshops te volgen, voorstellingen te bezoeken, mee te dansen in de Danstent en door zelf hun talent te tonen op het podium van Theater aan het Vrijthof.


Afscheid en toekomst
Het festival nam na tien jaar afscheid van algemeen directeur Ronald Wintjens. Onder de nieuwe leiding van Claudia Laenen en Lobke Nabuurs werd gewerkt aan een eerstvolgende stap in de vernieuwing en verdieping van het festival: als podium, platform én inhoudelijk kompas.


De Dansdagen in de regio
De Nederlandse Dansdagen breidt uit in de regio, waar lokale kracht en landelijke zichtbaarheid samenkomen om de impact van dans op de samenleving te vergroten. De pilot, Dansdagen Enschede, vond afgelopen oktober succesvol plaats en trok bijna 17.000 bezoekers. Maar liefst 15.000 bezoekers bezochten de Danstent op de Oude Markt, waar de programmering bestond uit activiteiten van lokale organisaties en initiatieven. In 2026 breiden de Dansdagen in de regio verder uit en sluiten meer steden zich aan.
Fotografie door: Sjoerd Derine, Jona Harnischmacher en Manou Veldman


















